UV-tuotteiden käyttö lisääntymässä henkilöautojen korjausmaalauksessa

Ultraviolettivalolla kovettuvat tuotteet

UV-tuotteiksi kutsutaan ultraviolettivalolla kovettuvia yksikomponenttisia tuotteita, jotka ovat yleensä kittiä, pohjamaalia tai kirkaslakkaa. UV-tuotteiden käyttäminen henkilöautojen korjausmaalauksessa on pientä, mutta viimevuosina niiden käyttö on lisääntynyt jatkuvasti. Myös kovettamisessa tarvittavat laitteet, UV-lamput ovat halventuneet ja myös pienentyneet, joten käyttämisestä on tullut helpompaa. Lisäksi koko teknologia on tullut tunnetummaksi ja on osa nykyaikaista korjausmaalausprosessia.

UV-järjestelmän ehdoton etu on nopeus. Pohjamaalattava alue on kuiva vain muutaman minuutin kuluttua.

Valikoimasta löytyvät UV- tuotteet

Pro-Väriltä löytyy valikoidut UV-tuotteet eri tarpeisiin sekä isommissa astioissa että kätevänä spraytuotteena. Evercoatilta löytyy premiumtason patentoitua väriävaihtavaa kittiä; tuote on väriltään pinkkiä ja muuttuu vihreäksi, kun tuote on hiottavissa. Light Speed™ Optex® kitin kuivumisaika on LED- valoa käyttäen on vain 3 minuuttia, joka lyhentää huomattavasti työskentelyaikaa. Light Speed™ tuoteperheestä löytyy 440 Express UV kuivattava rättikitti, jota käyttämällä eliminoidaan loput mikrohuokoset ja pinnanlaatu paranee huomattavasti. Valikoimasta löytyy vielä pienempään paikkamaalaukseen sopiva DeBeer UV- spraypohjamaali nopeaan korjaukseen.

Evercoat Light Speed™ Optex® Premium Kitti 3L

Tuotenumero 101490

+ 500 tunnin korroosionkestävyys

+ Valmis hiottavaksi 3 minuutissa, kun kovetukseen käytetty LED- lamppua

+ Levittyy helposti ja eliminoi mikrohuokosia tehokkaasti

Evercoat Light Speed™ LED Cure 440 Express

Tuotenumero 101494

+ Nopea tapa täyttää mikrohuokoset ennen pohjamaalausta

+ Parantaa pinnan laatua

+ Kuivuu 30 sekunnissa, kun kovetukseen käytetään LED- lamppua

+ Levitys rätillä, ei hiota!

DeBeer Ultra Velocity UV Primer spray 400ml

Tuotenumero 1-350/.4

+ Kovetetaan UV- valolla, kuivuu 2 min aikana

+ Kätevä spray pienelle alueelle

+ Suoraan metallille, myös muoville

+ Nopeuttaa korjausmaalausta ja tehostaa läpivientiä

Käyttökohteet

Matalaintensiteettinen UV-lamppu on tehokkain, helpoin ja nopein käyttää yhdessä aerosoliin pakatun UV-pohjamaalin kanssa. Aerosolimuodossa oleva UV-pohjamaali on yksikomponenttinen, joten tuotetta käytetään aina tarvittu määrä, eikä hukkaa tule ollenkaan. UV-pohjamaalin paras käyttökohde on nopeasti tehtävät pienet paikkakorjaukset, kuten puskurivauriot, naarmut tai muut pienet peltivauriot. Usein automaalaamoissa tämänkaltaiset korjaukset ovat suurin osa maalattavia töitä. Joten, UV-järjestelmästä saadaan myös paras hyöty käytettyä. Ruiskuttaminen ja kuivaaminen on nopeaa.

                                   

UV-lampuista on tullut pienempiä ja tehokkaampia.

Silcon LED käsivalaisin kuivattaa pienemmän alueen kerrallaan, mutta lamppu sisältää ominaisuuksia, joita korjaamoissa muutenkin tarvitaan. Silcon käsivalaisimessa on 3 erilaista valoasetusta ja se toimii päiväloistevalona maalaukseen, kiillotukseen ja pohjatöiden tarkasteluun. Sävylamppu helpottaa oikean värisävyn löytämistä ja erilaisten pintavirheiden tunnistamista, kuten naarmut, painaumat, roskat ja muut virheet. Scangrip pistoolimallinen LED UV-lamppu kuivattaa noin 20-30cm korjausalueen kerrallaan, kuivausajan ollessa 2-3 minuuttia. UV-järjestelmän käyttö nopeuttaa koko maalausprosessia ja tehostaa töiden läpivientiä. Kun maalausprosessia saadaan nopeutettua, asiakkaat saavat ajoneuvonsa ajoon nopeammin, jolloin seisontapäiviä tulee vähemmän.

Kuinka UV-pohjamaali toimii
  • UV-kuivuva pohjamaali ruiskutetaan korjattavaan alueeseen. Ruiskulla tai aerosolimuodossa.
  • Maalattava pinta kuivatetaan kauttaaltaan UV-lampulla
  • Erilaiset katvealueet on huomioitava, että UV valo osuu kantteihin yms.
  • Kuivattu UV-pohjamaali hiotaan normaalisti ennen pintamaalausta.
UV-pohjamaalin edut

UV-järjestelmän ehdoton etu on sen nopeus, pohjamaali on hiontakuiva minuuteissa, eikä materiaalihävikkiä tule. Koko maalausprosessia saadaan nopeutettua huomattavasti. Perinteiseen auton korjausmaalausprosessiin verrattuna, jossa käytetään kaksikomponenttisia tuotteita, on ajansäästö 25-88% (2-3 tunnin kuivumisaika hionnan kanssa tippuu 6-10 minuuttiin). Tyypillisesti kaksikomponenttisen pohjamaalin esitöiden aika on myös pidempi, tuote annostellaan ja sekoitetaan, lisäksi maaliruiskun pesemiseen menee työaikaa. UV-pohjamaali on yksikomponenttinen, joten se ei tarvitse sekoitusaikaa, vaan tuote on käyttövalmis. Myöskään oheistuotteita ei tarvitse, kaksikomponenttiset tuotteet tarvitsevat sekoituskuppeja, sekoitustikkuja ja usein myös materiaalihävikkiä tulee.

Lisäksi verrattaessa itse maalausprosessia, 2K pohjamaalit pitää ruiskuttaa usein 3-4 märkäkerroksella, noudattaen käyttöteknisissä tiedotteissa annettuja välihaihdutusaikoja. UV-pohjamaalien kiintoainepitoisuus on suuri, joten paksujakin kalvovahvuuksia saadaan tehtyä lyhyemmässä ajassa. Myös maaliruiskun puhdistaminen on nopeampaa, sillä UV-pohjamaali on yksikomponenttinen, joten ruiskussa oleva maali ei kuivu itsestään, eikä materiaalihävikkiä muodostu. UV-pohjamaalin merkittävin etu on ajansäästö, mutta se myös mahdollistaa muutoksen koko korjausprosessissa, jolloin työkuormaa saadaan optimoitua ja maalaamon läpimenoa kasvatettua. Automaalauksesta tulee tuottavampaa.

UV-pohjamaalin edut kokonaisuudessaan:
  • Kustannussäästöt materiaaleissa. Sisältäen myös piilokustannuksia pesuliottimissa, maalin sekoitustarvikkeissa ja itse kaksikomponenttisen maalin hävikissä. Kaksikomponenttista maalia menee aina hukkaan, sillä maali ei saa loppua kesken maalauksen. Myös materiaalin hävityksen kustannukset laskevat. Materiaalin hävityskustannukset jäävät usein huomiotta, mutta hävikki ja hävitys tuovat operatiivisia kustannuksia.
  • Korjausmaalauksen tuottavuus per auto nousee
  • Vähemmän teipattavaa ja suojattavaa. Vähemmän esivalmisteluja ja maalauksen jälkeistä siivottavaa.
  • Muoviosilla tai metalliosilla ei tarvita erillistä tartuntapohjamaalia. Myös tartuntapohjamaali tuo kustannuksia, joten säästöä tulee senkin osalta.
  • Vähemmän ohiruiskutusta ja parempi siirtohyötysuhde.
  • Helposti hiottava ja reuna-alueiden (häivytyksen tekeminen vanhaan maalipintaan) on helpompaa.
  • Ei haihtuvia hiilivety-yhdisteitä (VOC). Positiiviiset ympäristövaikutukset.
  • Paksujen kalvojen muodostus nopeammin, sillä täyttävää maalia saadaan pintaan helpommin. Tuotteesta ei haihdu liuottimia.
  • Ei välihaihdutusaikaa ruiskutuskerrosten välillä (yleensä 5-10 minuuttia).
  • Ei kutistumista — jälkikutistuminen on tyypillistä 2K -tuotteille, joka vaikuttaa pinnanlaatuun merkittävästi.
  • Nopeampi maalausprosessi, auto on vähemmän aikaa maalattavana. Säästää aikaa.
  • Maalattavaa osaa ei lämmitetä. UV-lamppu ei lämmitä pintaa.
  • Maalauskammion uunitusta ei tarvita. UV-lampuissa käytetään led-teknologiaa ja käyttötunti maksaa arviolta euron verran. Verrokkina arvio maalauskammion uunin käyttötunti, joka on noin 30€/tunti, lämmitysmuodosta riippuen.
  • Maalaamon tiloja saadaan tehokkaammin käytettyä. UV-pohjamaalin ohiruiskutus on vähäistä ja kuivatus nopeaa, joten tiloja voidaan käyttää uudella tavalla. Maalauksessa on tällöin vähemmän pullonkauloja.
  • Vähemmän ohiruiskutusta, vähemmän sotkua

UV-järjestelmän käyttöönotto tuo monenlaisia mahdollisuuksia automaalaamossa. UV-lamput ovat pienentyneet ja tulleet halvemmiksi, sekä UV-pohjamaalit ovat helppokäyttöisiä. Koko pohjamaalaus voidaan järjestää uudelleen, joka avaa uusia mahdollisuuksia maalaamon tilankäytölle ja töiden järjestelylle. Samoissa tiloissa voidaan tehdä enemmän, ilman rakenteellisia muutoksia.

VOC, haihtuvat hiilivety-yhdisteet

UV-tuotteet ovat ympäristöä vähemmän kuormittavia, verrattuna liuotinpohjaisiin kaksikomponenttisiin tuotteisiin. Lainsäädäntö on viimevuosina kiristynyt jatkuvasti, sillä automaalauksessakin muodostuu haitallisia haihtuvia hiilivety-yhdisteitä, joten VOC päästöjen vähentämiseen tulee jatkuvasti lisää paineita. UV-tuotteilla osaltaan voidaan vähentää ympäristölle haitallisia päästöjä. Valmistavassa teollisuudessa VOC päästöt ovat merkittäviä ja näitä päästöjä on saatu alennettua siirtymällä UV-tuotteisiin, erityisesti puun teollisessa pintakäsittelyssä.

Johtopäätökset

Viimevuosina UV -tuotteet henkilöautojen korjausmaalauksessa ovat kasvattaneet suosiotaan. UV -lampuista on tullut pienempiä, edullisempia ja helppokäyttöisempiä. Lisäksi UV -tuotteet ovat tulleet tunnetummiksi, joka osaltaan on helpottanut uuden tekniikan ja uusien työtapojen muutosta. Lisäksi käyttäjät itse ovat huomanneet UV -tuotteiden käyttämisen helppouden. Henkilöautojen korjausmaalauksessa maalituotteissa tapahtuu muutoksia pikkuhiljaa. Itse auton värisävyn tuottava maalikerros oli pitkään uretaanipohjainen, joka syrjäytyi kaksikerrosjärjestelmällä; sävymassalla joka lakattiin kirkaslakalla. Seuraava iso muutos oli muuttaa sävymassa vesiohenteiseksi ja lakoissa on kiintoainepitoisuus lisääntynyt vuosien mittaan. On arvioitu, että vastaava iso muutos materiaaleissa tulee ultraviolettivalolla kovettuvissa tuotteissa; niiden käyttö jokapäiväistyy automaalauksessa.

Lähteenä on käytetty Silco Automotiven blogia:   https://www.silco.si/en/blog/uv-cured-primer-system-successful-in-bodyshops

UV -tuotteita on tilattavissa valtakunnallisesti kattavan jälleenmyyjäverkon kautta, oheisesta linkistä löydät lähimmän jälleenmyyjän Proväri jälleenmyyjät

Käytössäsi on myös tekninen tuki, linkki

Jaa artikkeli

Viimeisimmät artikkelit

Tarjoukset

Silco X10 7,5L yleislakkapaketti tarjoushintaan 195€

Kuukauden teema

Silco automaalitarvikkeet – laatua kustannustehokkaasti

Tähtituote

EVERCOAT – laadukkaat kitit USA:sta

Vinkit ja ohjeet

Värikoodin hakuvinkki DeBeerin kaavaohjelmassa

Yleinen

DeBeer kirkaslakat käyttötaulukko

Suosituimmat tägit

Viimeisimmät artikkelit